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Objective: To determine the burden and factors associated with post-stroke depression in East central Nigeria.
Method: We carried out this cross-sectional study of 50 stroke survivors (mean age=54.8 ± 8.8 years), at the physiotherapy Department of the University of Nigeria Teaching Hospital, Enugu. Data were collected using Becks Depression Inventory , it was analyzed using Z-scores, Chi-square test and univariate logistic regression.
Results: PSD was more common in females (45.45%); middle-age(60%) adults(27-36/47-56 years respectively); living with spouse (45%); left cerebral lesions (40.74%). Self-employed and unemployed (66.67%), respectively. Age was significantly associated with depression (p=0.03), and was related to the risk ofOR3.7 (95% CI 1.1-12.0 )
Conclusion: Age could be a risk factor for PSD, which was more prevalent in the elderly than young/middle-age adults, female gender, left cerebral lesion, complications, cold case; those living with a spouse, self-employed and unemployed.
Background: The topographical correlations between certain extracranial and intracranial osseous points of interest (POIs), and their age-related changes, are indispensable to know for a diagnostical or surgical access to intracranial structures; however, they are difficult to assess with conventional devices.
Materials and methods: In this pilot study, the 3-dimensional coordinates of extra-/intracranial POIs were determined, thus avoiding perspective distortions that used to be intrinsic problems in 2-dimensional morphometry. The data sets were then analysed by creating virtual triangles. The sizes, shapes, and positions of these triangles described the extent and the directions of the age-related shifts of the POIs. A selection of extracranial and intracranial POIs were marked on half skulls of four warmblood horses in two age groups (young: 6 weeks, n = 2; old: 14 and 17 years, n = 2). The x-, y-, and z-coordinates of these POIs were determined with a measurement arm (FaroArm Fusion, FARO Europe®). Direct distances between the POIs as well as their indirect distances on the x-, y-, and z-axis, and angles were calculated.
Results: The analysed virtual triangles revealed that some parts of the skull grew in size, but did not change in shape/relative proportions (proportional type of growth, as displayed by POI A and POI B at the Arcus zygomaticus). The same POIs (A and B) remained in a very stable relationship to their closest intracranial POI at the Basis cranii on the longitudinal axis, however, shifted markedly in the dorso-lateral direction. In contrast, a disproportional growth of other parts of the cranium was, for example, related to POI C at the Crista nuchae, which shifted strongly in the caudal direction with age. A topographically stable reference point (so-called anchor point) at the Basis cranii was difficult to determine.
Conclusions: Two candidates (one at the Synchondrosis intersphenoidalis, another one at the Synchondrosis sphenooccipitalis) were relatively stable in their positions. However, the epicentre of (neuro-)cranial growth could only be pinpointed to an area between them.
Unternehmen befinden sich in einem Beziehungsgeflecht mit verschiedenen Stakeholdern, die differierende Ansprüche stellen und den Erfolg des Unternehmens stark beeinflussen. Unter diesen Gegebenheiten ist es von zentraler Bedeutung, gute Beziehungen zu den unterschiedlichen Gruppen und somit ein hohes Beziehungskapital aufzubauen. Eine Schlüsselfunktion kommt dabei der Kommunikation zu, da sie das Bindeglied zwischen Unternehmen und Stakeholdern darstellt.
Um mithilfe strategischen Kommunikationsmanagements die Beziehungen zu Stakeholdern zu stärken, müssen Unternehmen wissen, worauf überhaupt gute Beziehungen beruhen. Im Zentrum der Arbeit steht daher das soziale Kommunikations-Controlling von Unternehmen als Analyse- und Steuerungsfunktion und die Frage, aus welchen Faktoren sich das Beziehungskapital eines Unternehmens zusammensetzt. Im Gegensatz zum ökonomischen Kommunikations-Controlling fokussiert der soziale Ansatz nicht die ökonomische Ausrichtung der Kommunikation, sondern die Unternehmen-Stakeholder-Beziehungen.
Auf Basis des Beziehungskapital-Ansatzes von Szyszka und zentralen Reputationskonzepten wurden die Dimensionen und Indikatoren von Beziehungskapital hergeleitet. Eine quantitative Befragung einer breiten Öffentlichkeit diente anschließend der Prüfung des Entwurfs und der Identifikation möglicher weiterer Aspekte. Das Ergebnis stellt ein Modell dar, demnach Beziehungskapital aus folgenden acht Dimensionen besteht: die Produkte und Services, der unternehmerische Erfolg sowie die Kompetenz des Unternehmens als funktionale Komponenten, die soziale Verantwortung, die ökologische Verantwortung und die Verantwortung gegenüber den Mitarbeitern als soziale Komponenten sowie die Sympathie und Attraktivität des Unternehmens als affektive Komponenten. Die Dimensionen werden durch insgesamt 20 Indikatoren repräsentiert.
Das Modell lässt sich in den theoretischen Kontext des sozialen Kommunikations-Controllings einordnen und kann als Erweiterung des Beziehungskapital-Ansatzes hinzugezogen werden. In der Praxis liefert die Arbeit erste Hilfestellungen, um das Beziehungskapital eines Unternehmens bestimmen und darauf aufbauend ein strategisches Kommunikationsmanagement etablieren zu können.
Mit dem Krankenhausfinanzierungsreformgesetz hat der Gesetzgeber 2008 die Möglichkeit zur finanziellen Umstrukturierung von psychiatrischen und psychosomatischen voll- und teilstationären Kliniken geschaffen, nachdem seit 2003 bereits für allgemeine und somatische Krankenhäuser durch das German Diagnosis Related Groups-System (G-DRG-System) eine Umstellung der Abrechnung auf Fallpauschalen erfolgte. Nach heftiger Kritik diverser Fach- und Selbsthilfeverbände wurde das Pauschalierendes Entgeltsystem Psychiatrie und Psychosomatik (PEPP) 2016 überarbeitet. Entstanden ist das Psych-Entgeltsystem, welches zum 01.01.2017 in Kraft getreten ist. Ziel dieser Masterarbeit ist die Erfassung des Informationsstandes von Ergotherapeuten über das neue System und die Entwicklung von Hypothesen über die Auswirkungen des Psych-Entgelt auf die Arbeit von Ergotherapeuten im Fachbereich teil- und vollstationäre Psychiatrie. Dafür wurden sechs teilstrukturierte, Leitfaden gestützte qualitative Experteninterviews durchgeführt und die Ergebnisse hinsichtlich auf das Wissen der Therapeuten ausgewertet und interpretiert. Weiterhin wurde eine umfassende Literaturrecherche in deutschen Datenbanken, Fachzeitschriften und Monographien durchgeführt, um den aktuellen State of the Art der Forschungsliteratur darzustellen. Trotz großer Medienberichterstattung in der allgemeinen Presse und Fachliteratur anderer Berufsgruppen ist das Thema sowohl in der ergotherapeutischen Fachdiskussion als auch bei den Ergotherapeuten in den psychiatrischen Kliniken wenig präsent. Der Wissensstand der Ergotherapeuten variiert und ist abhängig von der Informationspolitik der Kliniken. Die Auswirkungen des neuen Finanzierungsmodells auf die Arbeit der Ergotherapeuten sind noch nicht absehbar, jedoch vermuten die Interviewpartner gravierende Veränderungen. Das neue Finanzierungsmodell wird in den nächsten Jahren zu einem Wandel in psychiatrischen und psychosomatischen Kliniken führen. Für die Ergotherapie besteht eine Chance zur inhaltlichen Neuausrichtung und Neuaufstellung innerhalb der hierarchischen Strukturen der Einrichtungen.
In diesem Artikel wird die strategische Vorausschau als eine Methode der Zukunftsforschung vorgestellt. Die entwickelten Szenarien können Entscheidern helfen, besser auf zukünftige Entwicklungen vorbereitet zu sein. Die GIL könnte eine Plattform sein, um Trends in der Landwirtschaft und Agrarinformatik zu identifizieren.
Der zukünftig steigende Bedarf an Bereitstellung von Regelenergie aus regenerativen Kraftwerken sowie sinkende EEG-Tarifstrukturen im Bereich Biogas führen zur Notwendigkeit einer Entwicklung alternativer Betriebs- und Vergütungsmodelle. Der vorliegende Beitrag skizziert ein wirtschaftliches Ausgleichssystem für virtuelle Biogas-Verbundkraftwerke. Es beschreibt, welche Kosten und Erlöse in virtuellen Biogas-Verbünden generiert werden, sofern diese teilautomatisiert und auf die regionale Netzstabilität fokussiert betrieben werden. Das wirtschaftliche Ausgleichssystem ist ein Teil des im Forschungsvorhaben VKV Netz zu entwickelnden Steuerungssystems für virtuelle Biogas-Verbundkraftwerke (http://vkvnetz.de).
Der zunehmende Anteil erneuerbarer Energien an der Stromproduktion Deutschlands erfordert einen ebenso steigenden Anteil der erneuerbaren Energien an der Bereitstellung von Regelenergie zur Stabilisierung der Stromnetze. Durch die Möglichkeit der zeitlichen Entkopplung von Gas- und Stromproduktion ist insbesondere die Biogastechnologie für die Bereitstellung von Regelenergie geeignet. Der vorliegende Beitrag skizziert ein Steuerungssystem für virtuelle Biogas-Verbundkraftwerke, dessen Oberziel die Stabilisierung des Stromnetzes ist. Die Entwicklung des Systems erfolgt im Zuge des Forschungsprojekts VKV Netz und wird durch das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie gefördert.
Die vorliegende Arbeit befasst sich mit den Zielen sozialpädagogischer Intervention und Prävention im Spannungsfeld zwischen Individualität und sozialer Verbundenheit. Die Zielsetzung einer Intervention der Sozialen Arbeit basiert entscheidend auf ihrem theoretischen Verständnis, das auf sehr unterschiedlichen Ansätzen beruht. Je nach theoretischem Verständnis, wird der Auftrag bzw. werden die Aufträge formuliert und damit die Zielsetzung bestimmt. Die Auseinandersetzung soll durch die Konfrontation von Fabian Kessls Theorieansatz der Gouvernementalität Sozialer Arbeit und den kultursensitiven Erkenntnissen aus den Analysen von Alltagskulturen der Erziehung von Heidi Keller vollzogen werden.
Das Potenzial von Kessls Theorie der Gouvernementalität liegt in der Verbindung zwischen systematischen Analysen abstrakter politischer Rationalitäten und Führungsformen und den individuellen Alltags- und Selbstpraktiken, sowie der radikal (selbst-)kritischen Haltung und der unermüdlichen Herangehensweise, die Legitimationstraditionen sozialpädagogischer Interaktion zu analysieren und zu reflektieren. Die Arbeiten Kessls werden aber in (alltags-)kultureller Hinsicht nicht explizit genug reflektiert und bleiben daher im Spektrum westlicher (stark auf Kognition zentrierter) Autonomieorientierungen, in der Tradition der Aufklärung.
Durch die Konfrontation mit Kellers Modellen kultureller Alltagsstrategien, wird deutlich, wie weit das gesamte Spektrum möglicherweise ist und welche Anteile bisher wenig Beachtung gefunden hat. Dabei ist dies für Soziale Arbeit nicht nur interessant in Hinsicht auf Migrationsbewegungen. Interessant ist vor allem die Tatsache der Abhängigkeit vom formalen Bildungsniveau und dem sozioökonomischen Standard, die die Modelle der hierarchischen Verbundenheit und der psychologischen Autonomie für Soziale Arbeit im wohlfahrtsstaatlichen Arrangements beachtenswert macht. Allerdings fehlen in den Arbeiten von Keller die machtanalytischen Reflexionen, wodurch sich der Bogen zu Kessl wieder schließen lässt; nun auf einer (alltags-)kulturell erweiterten Ebene.
Die Konfrontation der beiden Ansätze knüpft an Analogien an, die sich in den Polen von Selbstbestimmung und sozialem Verwobensein widerspiegeln und in den Analysen der gesellschaftlichen Veränderungsphase seit den 1970er Jahren. Während Kessl das theoretisch-philosophische Fundament für das hier eingenommene Verständnis von Sozialer Arbeit bereitstellt, veranschaulichen Kellers Erkenntnisse die kulturelle Bedingtheit der von Kessl benannten dominierenden Denk-, Deutungs- und Handlungsweisen von Sozialer Arbeit im Bereich der Erziehung und Subjektwerdungs- prozesse. Mit den Erkenntnissen aus der Konfrontation der beiden Ansätze soll die machtanalytische Perspektive Sozialer Arbeit kultursensitiv erweitert werden und die Arbeiten von Heidi Keller für die Soziale Arbeit (machtanalytisch) fruchtbar gemacht werden.
Delphi is a frequently used research method in the information systems (IS) field. The last fifteen years have seen many variants of the Delphi Method proposed and used in IS research. However, these variants do not seem to be properly derived; while all variants share certain characteristics, their reasoning for differentiation inconsistently varies. It seems that researchers tend to create “new” Delphi Method variants, although the underlying modification of the Delphi Method is, in fact, minor. This leads to a heterogeneity of Delphi Method variants and undermines scientific rigor when using Delphi. The study addresses this deficit and (1) identifies different variants of Delphi and determines their characteristics, (2) critically reflects to what extent a clear distinction between these variants exists, (3) shows the clearly distinguishable Delphi Method variants and their characteristics, (4) develops a proposed taxonomy of Delphi Method variants, and (5) evaluates and applies this taxonomy. The proposed taxonomy helps clearly differentiate Delphi Method variants and enhances methodological rigor when using the Delphi Method.
Forschungsgegenstand der Bachelorarbeit ist der politisch gefärbte und direktiv gestaltete Aushandlungs- und Planungsprozess für die Bebauung eines zentralen innerstädtischen Platzes in Hannover. Entlang der Leitfrage, wie der demokratische Anspruch nach Bürger*innenbeteiligung in Stadtentwicklungsprozessen aus den Konzepten in die Umsetzung gelangt und welche Bevölkerungsgruppen in eben diesen Prozessen Ein- und Ausschlüsse erfahren, welche sie reproduzieren, finden eine mehrschichtige Verlaufsuntersuchung und eine Rückbindung in mögliche Betätigungsfelder der Sozialen Arbeit statt.
Der Bachelorarbeit vorangegangen ist ein Praxisseminar zur Gemeinwesenarbeit und Öffentlichkeit, in welchem eine Feldanalyse stattfand. Anhand von angekündigten leitfadengestützen Expert*inneninterviews und qualitativen Interviews auf dem besagten Platz kristallisierte sich die offensichtliche Unkenntnis der Passant*innen über die Bebauungspläne heraus: Ein von offizieller Seite betontes Beteiligungsverfahren zur Neugestaltung ist den Nutzer*innen vielfach nicht bekannt gewesen.
Methodisch wurde anhand des Governancekonzepts nach Baum (2012), Klöti (2016) und Walk (2011) und der „unternehmerischen Stadt“ nach Harvey (1989) die Einbindung von Sozialer Arbeit in Stadtentwicklungsprozesse analysiert. Ausgewertet wurden die Dokumentationen der Innenstadtforen im Rahmen des Policykonzepts „Hannover City 2020+“. Festzuhalten gilt, dass die zentrale Aufgabe der Sozialen Arbeit in diesem Zusammenhang benannt werden kann als die Thematisierung von sozialem Ausschluss (Anhorn & Bettinger 2005) und den hohen Voraussetzungen für den Zugang zu Beteiligung und Mitgestaltung des öffentlichen Raumes. Gezeigt wird, dass das erste Beteiligungsverfahren einer Scheinbeteiligung (Arnstein 1969) zur Legitimation von Ergebnissen aus Behörden- und Expert*innenenrunden diente; viele der eigentlichen Nutzer*innen des Platzes wurden nicht erreicht und beteiligt, da die Strukturen des Partizipationsangebotes zu hochschwellig und exklusiv angelegt waren. Es wird deutlich, dass die öffentlichen Verfahren bestenfalls der Information gedient haben.
Diese Arbeit ist ein Plädoyer für eine planungsbezogene Soziale Arbeit (Drilling & Oehler 2013), welche sich räumlich-reflexiv und aktiv in die Gestaltung und Planung von Stadt einbringt, anstatt nur im Nachhinein daraus entstandene Konflikte und Probleme wie Ausschluss und Verdrängung von Randgruppen zu bearbeiten. Im bisherigen Prozess hat Soziale Arbeit die Aufgabe, sich kritisch im Interesse der marginalisierten Nutzer*innengruppen einzubringen und advokatisch tätig zu sein, bzw. darüber hinaus diese dabei zu unterstützen sich wirkungsvoll einzubringen, nicht wahrgenommen. In dem kommenden Verfahren 2018 bietet sich die Chance einer inkludierenderen Beteiligung durch Methoden der Bürger*innenbeteiligung wie bspw. der Zukunftswerkstatt (Dienel 2011: 208ff) direkt auf dem Platz, in denen gegebenenfalls mehr Menschen zu Wort kommen als bei den bisherigen Verfahren.
Objectives:
The aim was to identify theoretically expected as well as actually reported benefits from drug development and the importance of individual patient benefits compared to the collective benefits to society in general.
Background:
Ethical guidelines require that clinical research involving humans offer the potential for benefit. A number of characteristics can be applied to define research benefit. Often benefit is categorized as being either direct or indirect. Indirect benefits can involve collective benefits for society rather than any benefits to the trial patient or subject. The purpose of this review was to examine which potential individual and societal benefits were mentioned as being expected in publications from government experts and which were mentioned in publications describing completed drug development trial results.
Methods:
Literature on research benefit was first identified by searching the PubMed database using several combinations of the key words benefit and clinical research. The search was limited to articles published in English. A Google search with the same combinations of key words but without any language limitation was then performed. Additionally, the reference lists of promising articles were screened for further thematically related articles. Finally, a narrative review was performed of relevant English- and German-language articles published between 1996 and 2016 to identify which of several potential benefits were either theoretically expected or which were mentioned in publications on clinical drug development trial results.
Results:
The principal benefits from drug development discussed included 2 main types of benefit, namely individual benefits for the patients and collective benefits for society. Twenty-one of an overall total of 26 articles discussing theoretically expected benefits focused on individual patient benefits, whereas 17 out of 26 articles mentioned collective benefits to society. In these publications, the most commonly mentioned theoretically expected individual patient benefit was the chance to receive up-to-date care (38.1%). A general increase in knowledge about health care, treatments, or drugs (70.6%) was the most commonly mentioned theoretically expected benefit for society. In contrast, all 13 publications reporting actual benefits of clinical drug development trials focused on personal benefits and only 1 of these publications also mentioned a societal benefit. The most commonly mentioned individual benefit was an increased quality of life (53.9%), whereas the only mentioned collective benefit to society was a general gain of knowledge (100.0%).
Conclusions:
Both theoretically expected and actually reported benefits in the majority of the included publications emphasized the importance of individual patient benefits from drug development rather than the collective benefits to society in general. The authors of these publications emphasized the right of each individual patient or subject to look for and expect some personal benefit from participating in a clinical trial rather than considering societal benefit as a top priority. From an ethical point of view, the benefits each individual patient receives from his or her participation in a clinical trial might also be seen as a societal benefit, especially when the drug or device tested, if approved for marketing, would eventually be made available for other similar patients from the country in which the clinical trial was conducted.
Roads to Health in Developing Countries: Understanding the Intersection of Culture and Healing
(2017)
Background:
The most important attribute to which all human beings aspire is good health because it enables us to undertake different forms of activities of daily living. The emergence of scientific knowledge in Western societies has enabled scientists to explore and define several parameters of health by drawing boundaries around factors that are known to influence the attainment of good health. For example, the World Health Organization defined health by taking physical and psychological factors into consideration. Their definition of health also included a caveat that says, “not merely the absence of sickness.”
This definition has guided scientists and health care providers in the Western world in the development of health care programs in non-Western societies.
Objective:
However, ethnomedical beliefs about the cause(s) of illness have given rise to alternative theories of health, sickness, and treatment approaches in the developing world. Thus, there is another side to the story.
Method:
Much of the population in developing countries lives in rural settings where the knowledge of health, sickness, and care has evolved over centuries of practice and experience. The definition of health in these settings tends to orient toward cultural beliefs, traditional practices, and social relationships. Invariably, whereas biomedicine is the dominant medical system in Western societies, traditional medicine — or ethno-medicine — is often the first port of call for patients in developing countries.
Results:
The 2 medical systems represent, and are influenced by, the cultural environment in which they exist. On one hand, biomedicine is very effective in the treatment of objective, measurable disease conditions. On the other hand, ethnomedicine is effective in the management of illness conditions or the experience of disease states. Nevertheless, an attempt to supplant 1 system of care with another from a different cultural environment could pose enormous challenges in non-Western societies.
Conclusion:
In general, we, as human beings, are guided in our health care decisions by past experiences, family and friends, social networks, cultural beliefs, customs, tradition, professional knowledge, and intuition. No medical system has been shown to address all of these elements; hence, the need for collaboration, acceptance, and partnership between all systems of care in cultural communities. In developing countries, the roads to health are incomplete without an examination of the intersection of culture and healing. Perhaps mutual exclusiveness rather inclusiveness of these 2 dominant health systems is the greatest obstacle to health in developing countries.
One of the main concerns of this publication is to furnish a more rational basis for discussing bioplastics and use fact-based arguments in the public discourse. Furthermore, “Biopolymers – facts and statistics” aims to provide specific, qualified answers easily and quickly for decision-makers in particular from public administration and the industrial sector. Therefore, this publication is made up like a set of rules and standards and largely foregoes textual detail. It offers extensive market-relevant and technical facts presented in graphs and charts, which means that the information is much easier to grasp. The reader can expect comparative market figures for various materials, regions, applications, process routes, agricultural land use, water use or resource consumption, production capacities, geographic distribution, etc.
The development of Artificial Intelligence (AI) has profound implications for improving human and computational productivity in the future. However, it also is an existential risk to human life because it could exceed human capabilities. As such, information about the technology, the direction of the development and its purpose is important. This can be achieved through openness and transparency of processes. Indeed, companies hold property rights over AI and monopolies of software, data and experts. As a countermovement to leading AI companies, the “Open AI Movement” has evolved to push open-source AI research and products, to empower users, and to bridge the digital divide through participation and access. In this thesis, the implications of the declaration of AI as a commons have been analyzed through interviews with AI experts in the United States. The legal placement of AI is controversial but it could be seen as a basic human right. Other findings are that this field is very competitive and that the best approach is to collaboratively develop software that adds additional value on the edge of the commons.
Objective: To evaluate the impact of different dissemination channels on the awareness and usage of hospital performance reports among referring physicians, as well as the usefulness of such reports from the referring physicians’ perspective.
Data sources/Study setting: Primary data collected from a survey with 277 referring physicians (response rate = 26.2%) in Nuremberg, Germany (03–06/2016).
Study design: Cluster-randomised controlled trial at the practice level. Physician practices were randomly assigned to one of two conditions: (1) physicians in the control arm could become aware of the performance reports via mass media channels (Mass Media, npr MM=132, nph MM=147); (2) physicians in the intervention arm also received a printed version of the report via mail (Mass and Special Media, npr MSM=117; nph MSM=130). <br> Principal findings: Overall, 68% of respondents recalled hospital performance reports and 21% used them for referral decisions. Physicians from the Mass and Special Media group were more likely to be aware of the performance reports (OR 4.16; 95% CI 2.16–8.00, p < .001) but not more likely to be influenced when referring patients into hospitals (OR 1.73; 95% CI 0.72–4.12, p > .05). On a 1 (very good) to 6 (insufficient) scale, the usefulness of the performance reports was rated 3.67 (±1.40). Aggregated presentation formats were rated more helpful than detailed hospital quality information.
Conclusions: Hospital quality reports have limited impact on referral practices. To increase the latter, concerns raised by referring physicians must be given more weight. Those principally refer to the underlying data, the design of the reports, and the lack of important information.
Background: Physician-rating websites (PRWs) may lead to quality improvements in case they enable and establish a peer-to-peer communication between patients and physicians. Yet, we know little about whether and how physicians respond on the Web to patient ratings.
Objective: The objective of this study was to describe trends in physicians’ Web-based responses to patient ratings over time, to identify what physician characteristics influence Web-based responses, and to examine the topics physicians are likely to respond to.
Methods: We analyzed physician responses to more than 1 million patient ratings displayed on the German PRW, jameda, from 2010 to 2015. Quantitative analysis contained chi-square analyses and the Mann-Whitney U test. Quantitative content techniques were applied to determine the topics physicians respond to based on a randomly selected sample of 600 Web-based ratings and corresponding physician responses.
Results: Overall, physicians responded to 1.58% (16,640/1,052,347) of all Web-based ratings, with an increasing trend over time from 0.70% (157/22,355) in 2010 to 1.88% (6377/339,919) in 2015. Web-based ratings that were responded to had significantly worse rating results than ratings that were not responded to (2.15 vs 1.74, P<.001). Physicians who respond on the Web to patient ratings differ significantly from nonresponders regarding several characteristics such as gender and patient recommendation results (P<.001 each). Regarding scaled-survey rating elements, physicians were most likely to respond to the waiting time within the practice (19.4%, 99/509) and the time spent with the patient (18.3%, 110/600). Almost one-third of topics in narrative comments were answered by the physicians (30.66%, 382/1246).
Conclusions: So far, only a minority of physicians have taken the chance to respond on the Web to patient ratings. This is likely because of (1) the low awareness of PRWs among physicians, (2) the fact that only a few PRWs enable physicians to respond on the Web to patient ratings, and (3) the lack of an active moderator to establish peer-to-peer communication. PRW providers should foster more frequent communication between the patient and the physician and encourage physicians to respond on the Web to patient ratings. Further research is needed to learn more about the motivation of physicians to respond or not respond to Web-based patient ratings.
Das Konzept soll eine Grundlage zur Bereitstellung von Open Educational Resources (OER) für Studierende der Hochschule Hannover sein. Entstanden ist dieses auf Grundlage eines Studierendenprojektes (Bereitstellung von OER auf einer geeigneten Plattform) des Studiengangs "Informationsmanagement – berufsbegleitend". Aufgrund der kurzen Projektzeit, Schwierigkeiten bei der Auswahl einer geeigneten Plattform und einer problematischen Inhaltsrecherche konnte keine langfristige Lösung zur Bereitstellung von OER gefunden werden. Dieses Konzept soll die Erfahrungen der Projektgruppe zusammenfassen und an die Bibliothek der Hochschule Hannover sowie das E-Learning-Center weitergegeben werden. Ergänzt wird das Konzept durch allgemeine Informationen zu OER, Vorschläge für die Bereitstellung und Ideen für das weitere Vorgehen.