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Background: After kidney transplantation, immunosuppressive therapy causes impaired cellular immune defense leading to an increased risk of viral complications. Trough level monitoring of immunosuppressants is insufficient to estimate the individual intensity of immunosuppression. We have already shown that virus-specific T cells (Tvis) correlate with control of virus replication as well as with the intensity of immunosuppression. The multicentre IVIST01-trial should prove that additional steering of immunosuppressive and antiviral therapy by Tvis levels leads to better graft function by avoidance of over-immunosuppression (for example, viral infections) and drug toxicity (for example, nephrotoxicity).
Methods/design: The IVIST-trial starts 4 weeks after transplantation. Sixty-four pediatric kidney recipients are randomized either to a non-intervention group that is only treated conservatively or to an intervention group with additional monitoring by Tvis. The randomization is stratified by centre and cytomegalovirus (CMV) prophylaxis. In both groups the immunosuppressive medication (cyclosporine A and everolimus) is adopted in the same target range of trough levels. In the non-intervention group the immunosuppressive therapy (cyclosporine A and everolimus) is only steered by classical trough level monitoring and the antiviral therapy of a CMV infection is performed according to a standard protocol. In contrast, in the intervention group the dose of immunosuppressants is individually adopted according to Tvis levels as a direct measure of the intensity of immunosuppression in addition to classical trough level monitoring. In case of CMV infection or reactivation the antiviral management is based on the individual CMV-specific immune defense assessed by the CMV-Tvis level. Primary endpoint of the study is the glomerular filtration rate 2 years after transplantation; secondary endpoints are the number and severity of viral infections and the incidence of side effects of immunosuppressive and antiviral drugs.
Discussion: This IVIST01-trial will answer the question whether the new concept of steering immunosuppressive and antiviral therapy by Tvis levels leads to better future graft function. In terms of an effect-related drug monitoring, the study design aims to realize a personalization of immunosuppressive and antiviral management after transplantation. Based on the IVIST01-trial, immunomonitoring by Tvis might be incorporated into routine care after kidney transplantation.
In this paper, five ontologies are described, which include the event concepts. The paper provides an overview and comparison of existing event models. The main criteria for comparison are that there should be possibilities to model events with stretch in the time and location and participation of objects; however, there are other factors that should be taken into account as well. The paper also shows an example of using ontologies in complex event processing.
Der Arbeitsalltag von Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern hat sich in den letzten Jahren dramatisch verändert. Forschen, Schreiben und Publizieren sind mittlerweile stark durch netzbasierte Anwendungen geprägt. Das digitale Zeitalter aber hat nicht nur neue technische Werkzeuge hervorgebracht, sondern auch neue Wege eröffnet, um Wissen zu generieren und zu verbreiten. Dies gilt sowohl innerhalb der akademischen Welt als auch über diese hinaus. Das Arbeiten mit dem Netz stellt unsere bisherigen etablierten wissenschaftlichen Praktiken in Frage. Forschung wird zunehmend vernetzt, kollaborativ, multimedial, trans- bzw. interdisziplinär durchgeführt. Das vorliegende Handbuch beschreibt diese sich herausbildenden wissenschaftlichen Praktiken. Ziel der Autoren war es dabei, ein praxisnahes und leicht verständliches Handbuch zu schreiben.
Research information, i.e., data about research projects, organisations, researchers or research outputs such as publications or patents, is spread across the web, usually residing in institutional and personal web pages or in semi-open databases and information systems. While there exists a wealth of unstructured information, structured data is limited and often exposed following proprietary or less-established schemas and interfaces. Therefore, a holistic and consistent view on research information across organisational and national boundaries is not feasible. On the other hand, web crawling and information extraction techniques have matured throughout the last decade, allowing for automated approaches of harvesting, extracting and consolidating research information into a more coherent knowledge graph. In this work, we give an overview of the current state of the art in research information sharing on the web and present initial ideas towards a more holistic approach for boot-strapping research information from available web sources.
Ein Forschungsteam unter Leitung von Prof. Dr. Romppel hat zwischen 1.8.2011 und 31.7.2014 die Betreuung von Kindern in der Großtagespflege untersucht.
Mit der Neufassung des § 24 Abs. 2 SGB VIII zum 1. August 2013 besteht für alle Kinder ab dem 2. Lebensjahr ein Rechtsanspruch auf individuelle Förderung. Der erwarteten wachsenden Nachfrage nach Plätzen für Kinder unter 3 Jahren soll neben dem Krippenausbau auch mit einem Ausbau der Kindertagespflege, in Niedersachsen besonders auch der Großtagespflege, begegnet werden. Großtagespflegestellen sind rechtlich ein gleichwertiges Angebot zur Krippe. Die vorliegende Untersuchung in Niedersachsen geht zum einen der Frage nach, ob die Qualität der pädagogischen Arbeit in den Großtagespflegestellen diesem Anspruch genügen kann. Mit der TAS-R, einem Beobachtungs- und Bewertungsverfahren werden ausgewählte Großtagespflegestellen beurteilt und mit strukturierten Interviews zu ihrer Arbeit befragt. Zudem wird die telefonische und schriftliche Befragung aller Jugendämter Niedersachsens zur Organisation der Fachberatung sowie zur Struktur der finanziellen und fachlichen Unterstützung der Großtagespflegestellen vor Ort vorgestellt. Die Ergebnisse und Empfehlungen für die Verantwortlichen verweisen auf Handlungsbedarf.
Der Anglizismus „Gender Studies“ bezeichnet in Deutschland faktisch Frauenforschung, also Forschung von Frauen über Frauen für Frauen. Es gibt sie seit mehr als drei Jahrzehnten. Die Zahl der Gender - Professuren beträgt mittlerweile ca. 250. Sie binden finanzielle Ressourcen in entsprechender Höhe. Das ist nicht der einzige, aber doch ein Grund, nach dem wissenschaftlichen Output dieser Forschungen zu fragen.
In Niedersachsen ist 2013 eine Forschungsevaluation zum Thema Gender Studies durchgeführt worden. Möglicherweise handelt es dabei um die erste und einzige Untersuchung ihrer Art. Der Ergebnisbericht dieser Evaluation wird hier dargestellt und kritisch kommentiert. Das Ergebnis der Kritik lautet, dass gar keine Evaluation des Forschungs-Outputs vorgenommen worden ist, sondern dass es der beauftragten Kommission nur darum ging, die Input-Strukturen zu stärken, indem mehr Stellen, mehr finanzielle Mittel und noch weniger Kontrollen gefordert wurden.
Clinical scores and motion-capturing gait analysis are today’s gold standard for outcome measurement after knee arthroplasty, although they are criticized for bias and their ability to reflect patients’ actual quality of life has been questioned. In this context, mobile gait analysis systems have been introduced to overcome some of these limitations. This study used a previously developed mobile gait analysis system comprising three inertial sensor units to evaluate daily activities and sports. The sensors were taped to the lumbosacral junction and the thigh and shank of the affected limb. The annotated raw data was evaluated using our validated proprietary software. Six patients undergoing knee arthroplasty were examined the day before and 12 months after surgery. All patients reported a satisfactory outcome, although four patients still had limitations in their desired activities. In this context, feasible running speed demonstrated a good correlation with reported impairments in sports-related activities. Notably, knee flexion angle while descending stairs and the ability to stop abruptly when running exhibited good correlation with the clinical stability and proprioception of the knee. Moreover, fatigue effects were displayed in some patients. The introduced system appears to be suitable for outcome measurement after knee arthroplasty and has the potential to overcome some of the limitations of stationary gait labs while gathering additional meaningful parameters regarding the force limits of the knee.