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The Logical Observation Identifiers, Names and Codes (LOINC) is a common terminology used for standardizing laboratory terms. Within the consortium of the HiGHmed project, LOINC is one of the central terminologies used for health data sharing across all university sites. Therefore, linking the LOINC codes to the site-specific tests and measures is one crucial step to reach this goal. In this work we report our ongoing efforts in implementing LOINC to our laboratory information system and research infrastructure, as well as our challenges and the lessons learned. 407 local terms could be mapped to 376 LOINC codes of which 209 are already available to routine laboratory data. In our experience, mapping of local terms to LOINC is a widely manual and time consuming process for reasons of language and expert knowledge of local laboratory procedures.
The NOA project collects and stores images from open access publications and makes them findable and reusable. During the project a focus group workshop was held to determine whether the development is addressing researchers’ needs. This took place before the second half of the project so that the results could be considered for further development since addressing users’ needs is a big part of the project. The focus was to find out what content and functionality they expect from image repositories.
In a first step, participants were asked to fill out a survey about their images use. Secondly, they tested different use cases on the live system. The first finding is that users have a need for finding scholarly images but it is not a routine task and they often do not know any image repositories. This is another reason for repositories to become more open and reach users by integrating with other content providers. The second finding is that users paid attention to image licenses but struggled to find and interpret them while also being unsure how to cite images. In general, there is a high demand for reusing scholarly images but the existing infrastructure has room to improve.
In diesem Kapitel steht die frühe Kindheit (ab der Geburt bis etwa zum dritten Geburtstag) im Fokus. In dieser ganz frühen Phase der Kindheit - die damit ja auch die Phase der nun erst entstehenden neuen Familie ist - sind es oft weniger die Kinder, welche außergewöhnliche Schwierigkeiten und Herausforderungen stemmen müssen und deswegen Gast in den Beratungseinrichtungen sind, sondern eher die Eltern bzw. das gesamte neue familiäre System. Diesem Umstand sollte in der Beratungssituation natürlich Rechnung getragen werden und daher stehen hier auch insbesondere die neu gewordenen Eltern und ihr Erleben der Situation im Mittelpunkt.
Background:
Huntington’s disease (HD) is a rare, genetic, neurodegenerative and ultimately fatal disease with no cure or progression-delaying treatment currently available. HD is characterized by a triad of cognitive, behavioural and motor symptoms. Evidence on epidemiology and management of HD is limited, especially for Germany. This study aims to estimate the incidence and prevalence of HD and analyze the current routine care based on German claims data.
Methods:
The source of data was a sample of the Institute for Applied Health Research Berlin (InGef) Research Database, comprising data of approximately four million insured persons from approximately 70 German statutory health insurances. The study was conducted in a retrospective cross-sectional design using 2015 and 2016 as a two-year observation period. At least two outpatient or inpatient ICD-10 codes for HD (ICD-10: G10) during the study period were required for case identification. Patients were considered incident if no HD diagnoses in the 4 years prior to the year of case identification were documented. Information on outpatient drug dispensations, medical aids and remedies were considered to describe the current treatment situation of HD patients.
Results:
A 2-year incidence of 1.8 per 100,000 persons (95%-Confidence interval (CI): 1.4–2.4) and a 2-year period prevalence of 9.3 per 100,000 persons (95%-CI: 8.3–10.4) was observed. The prevalence of HD increased with advancing age, peaking at 60–69 years (16.8 per 100,000 persons; 95%-CI: 13.4–21.0) and decreasing afterwards.
The most frequently observed comorbidities and disease-associated symptoms in HD patients were depression (42.9%), dementia (37.7%), urinary incontinence (32.5%), extrapyramidal and movement disorders (30.5%), dysphagia (28.6%) and disorders of the lipoprotein metabolism (28.2%).
The most common medications in HD patients were antipsychotics (66.9%), followed by antidepressants (45.1%). Anticonvulsants (16.6%), opioids (14.6%) and hypnotics (9.7%) were observed less frequently.
Physical therapy was the most often used medical aid in HD patients (46.4%). Nursing services and speech therapy were used by 27.9 and 22.7% of HD patients, respectively, whereas use of psychotherapy was rare (3.2%).
Conclusions:
Based on a representative sample, this study provides new insights into the epidemiology and routine care of HD patients in Germany, and thus, may serve as a starting point for further research.
Background
Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) causes significant morbidity and mortality worldwide. Estimation of incidence, prevalence and disease burden through routine insurance data is challenging because of under-diagnosis and under-treatment, particularly for early stage disease in health care systems where outpatient International Classification of Diseases (ICD) diagnoses are not collected. This poses the question of which criteria are commonly applied to identify COPD patients in claims datasets in the absence of ICD diagnoses, and which information can be used as a substitute. The aim of this systematic review is to summarize previously reported methodological approaches for the identification of COPD patients through routine data and to compile potential criteria for the identification of COPD patients if ICD codes are not available.
Methods
A systematic literature review was performed in Medline via PubMed and Google Scholar from January 2000 through October 2018, followed by a manual review of the included studies by at least two independent raters. Study characteristics and all identifying criteria used in the studies were systematically extracted from the publications, categorized, and compiled in evidence tables.
Results
In total, the systematic search yielded 151 publications. After title and abstract screening, 38 publications were included into the systematic assessment. In these studies, the most frequently used (22/38) criteria set to identify COPD patients included ICD codes, hospitalization, and ambulatory visits. Only four out of 38 studies used methods other than ICD coding. In a significant proportion of studies, the age range of the target population (33/38) and hospitalization (30/38) were provided. Ambulatory data were included in 24, physician claims in 22, and pharmaceutical data in 18 studies. Only five studies used spirometry, two used surgery and one used oxygen therapy.
Conclusions
A variety of different criteria is used for the identification of COPD from routine data. The most promising criteria set in data environments where ambulatory diagnosis codes are lacking is the consideration of additional illness-related information with special attention to pharmacotherapy data. Further health services research should focus on the application of more systematic internal and/or external validation approaches.
The usage of microservices promises a lot of benefits concerning scalability and maintainability, rewriting large monoliths is however not always possible. Especially in scientific projects, pure microservice architectures are therefore not feasible in every project. We propose the utilization of microservice principles for the construction of microsimulations for urban transport. We present a prototypical architecture for the connection of MATSim and AnyLogic, two widely used simulation tools in the context of urban transport simulation. The proposed system combines the two tools into a singular tool supporting civil engineers in decision making on innovative urban transport concepts.
Eine durch die Digitalisierung veränderte und auf Open Science ausgerichtete Wissenschaftspraxis benötigt angepasste Infrastrukturen und Services. Daraus ergeben sich verschiedene neue oder veränderte Aktionsfelder für wissenschaftliche Bibliotheken und Infrastruktureinrichtungen. Zu nennen sind zum Beispiel die nicht-textuellen Materialien wie Forschungsdaten, AV-Medien oder Software und die Umsetzung der FAIR-Prinzipien. Hinzu kommen neue Aufgaben im Bereich der Forschungsinformationen, zum Beispiel in der Unterstützung institutioneller Forschungsinformationssysteme, die Gestaltung von Open Access, die Unterstützung kollaborativen wissenschaftlichen Arbeitens sowie die Schaffung von offenen Infrastrukturen. In diesem Artikel werden diese Felder kurz vorgestellt und sich daraus abzeichnende Anforderungen an das bibliothekarische Berufsbild skizziert.
In microservice architectures, data is often hold redundantly to create an overall resilient system. Although the synchronization of this data proposes a significant challenge, not much research has been done on this topic yet. This paper shows four general approaches for assuring consistency among services and demonstrates how to identify the best solution for a given architecture. For this, a microservice architecture, which implements the functionality of a mainframe-based legacy system from the insurance industry, serves as an example.
Einfluss des Akkus auf den Servicegrad von automatischen stationsbasierten Pedelec-Vermietsystemen
(2019)
Pedelecs sind in den letzten Jahren zu einem wichtigen Baustein der deutschen Elektromobilitätswende geworden. Durch den Einsatz von Pedelecs in automatischen stationsbasierten Vermietsystemen im urbanen Raum ist eine Verkehrsalternative gegeben, die den Autoverkehr in Städten entlasten kann. Die Kundenzufriedenheit solcher Vermietsysteme wird über den Servicegrad bewertet und bildet das Verhältnis von zufriedenen Kunden zur Anzahl potentieller Kunden ab. Der Servicegrad kann dabei von verschiedenen exogenen und endogenen Faktoren beeinflusst werden. Die Untersuchung beschäftigt sich mit der Frage, ob es sich bei dem Akku um einen weiteren Einflussfaktor handelt. Um die Auswirkungen auf den Servicegrad durch den Akku zu analysieren, werden zunächst mögliche Betriebs- und Ladekonzepte von Pedelec-Vermietsystemen dargestellt. Darauf aufbauend wird ein automatisches stationsbasiertes Pedelec-Vermietsystem definiert, welches in der nachfolgenden Untersuchung betrachtet wird. In diesem Zusammenhang wird der Servicegrad speziell für Pedelec-Vermietsysteme definiert und für die Untersuchung relevante Einflussfaktoren identifiziert. Über eine Modellentwicklung werden Rahmenbedingungen des betrachteten Vermietsystems festgelegt und die Beziehungen der identifizierten Einflussfaktoren untereinander visuell und anhand von Formeln dargestellt. Anschließend wird das Modell in eine Simulationsumgebung überführt, um den Servicegrad in verschiedenen Szenarien zu bewerten. Modellrelevante Eingangsgrößen werden hierbei auf Basis von vorhandenen Daten aus bestehenden Vermietsystemen und analysierten Fahrdaten quantifiziert und in das Modell integriert. Das Ladeverhalten bei verschiedenen Ladeströmen des in der Untersuchung betrachteten Akkus wird experimentell bestimmt und über den Verlauf des State of Charge ebenfalls modelliert. Hierdurch wird der Einfluss einer Schnelllademöglichkeit auf den Servicegrad analysiert. Die Ergebnisse der Untersuchung zeigen, dass der Akku des Pedelecs einen weiteren Faktor darstellt, der zusätzlich für unzufriedene Kunden verantwortlich sein und den Servicegrad von automatischen stationsbasierten Pedelec-Vermietsystemen reduzieren kann. Insbesondere bei hochfrequentierten Stationen wird der Servicegrad durch den Einfluss des Akkus reduziert. Die Auswirkungen können durch die Erhöhung des Energieinhaltes des Akkus, die Anpassung des minimal notwendigen State of Charge sowie die Steigerung des Ladestroms minimiert werden. Das Verbesserungspotential dieser Maßnahmen steigt mit Zunahme der Mietdauer und der durchschnittlichen Akkuleistung. Langfristig betrachtet ist insbesondere für hochfrequentierte Stationen die Anschaffung von zusätzlichen Pedelecs einer Erhöhung des Ladestroms vorzuziehen, da die Steigerung des Servicegrades durch diese Maßnahme höher ausfällt.
Die Krux öffentlicher Verwaltungskommunikation – Public Relations der öffentlichen Verwaltung
(2019)
„Öffentliche Verwaltung – Verwaltung in der Öffentlichkeit?“ – bereits der Titel des Bandes, in dem dieser Beitrag erscheint, verweist auf ein zentrales Problem der Kommunikation öffentlicher Verwaltung. Er führt nämlich zu der Frage, ob das abschließende Fragezeichen angebracht ist: Kann sich Verwaltung Öffentlichkeit entziehen? Schon einfache Realitätsbeobachtung reicht aus, um diese Frage zu verneinen, weil es auf der Hand liegt, dass sich Organisationen öffentlicher Beobachtung nicht willentlich entziehen können: Sie können übersehen oder ignoriert werden, im nächsten Augenblick aber wieder Gegenstand von Beobachtung sein.