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For indexing archived documents the Dutch Parliament uses a specialized thesaurus. For good results for full text retrieval and automatic classification it turns out to be important to add more synonyms to the existing thesaurus terms. In the present work we investigate the possibilities to find synonyms for terms of the parliaments thesaurus automatically. We propose to use distributional similarity (DS). In an experiment with pairs of synonyms and non-synonyms we train and test a classifier using distributional similarity and string similarity. Using ten-fold cross validation we were able to classify 75% of the pairs of a set of 6000 word pairs correctly.
Objective
The study’s objective was to assess factors contributing to the use of smart devices by general practitioners (GPs) and patients in the health domain, while specifically addressing the situation in Germany, and to determine whether, and if so, how both groups differ in their perceptions of these technologies.
Methods
GPs and patients of resident practices in the Hannover region, Germany, were surveyed between April and June 2014. A total of 412 GPs in this region were invited by email to participate via an electronic survey, with 50 GPs actually doing so (response rate 12.1%). For surveying the patients, eight regional resident practices were visited by study personnel (once each). Every second patient arriving there (inclusion criteria: of age, fluent in German) was asked to take part (paper-based questionnaire). One hundred and seventy patients participated; 15 patients who did not give consent were excluded.
Results
The majority of the participating patients (68.2%, 116/170) and GPs (76%, 38/50) owned mobile devices. Of the patients, 49.9% (57/116) already made health-related use of mobile devices; 95% (36/38) of the participating GPs used them in a professional context. For patients, age (P < 0.001) and education (P < 0.001) were significant factors, but not gender (P > 0.99). For doctors, neither age (P = 0.73), professional experience (P > 0.99) nor gender (P = 0.19) influenced usage rates. For patients, the primary use case was obtaining health (service)-related information. For GPs, interprofessional communication and retrieving information were in the foreground. There was little app-related interaction between both groups.
Conclusions
GPs and patients use smart mobile devices to serve their specific interests. However, the full potentials of mobile technologies for health purposes are not yet being taken advantage of. Doctors as well as other care providers and the patients should work together on exploring and realising the potential benefits of the technology.
Objective: The study’s objective was to assess factors contributing to the use of smart devices by general practitioners (GPs) and patients in the health domain, while specifically addressing the situation in Germany, and to determine whether, and if so, how both groups differ in their perceptions of these technologies.
Methods: GPs and patients of resident practices in the Hannover region, Germany, were surveyed between April and June 2014. A total of 412 GPs in this region were invited by email to participate via an electronic survey, with 50 GPs actually doing so (response rate 12.1%). For surveying the patients, eight regional resident practices were visited by study personnel (once each). Every second patient arriving there (inclusion criteria: of age, fluent in German) was asked to take part (paper-based questionnaire). One hundred and seventy patients participated; 15 patients who did not give consent were excluded.
Results: The majority of the participating patients (68.2%, 116/170) and GPs (76%, 38/50) owned mobile devices. Of the patients, 49.9% (57/116) already made health-related use of mobile devices; 95% (36/38) of the participating GPs used them in a professional context. For patients, age (P<0.001) and education (P<0.001) were significant factors, but not gender (P>0.99). For doctors, neither age (P¼0.73), professional experience (P>0.99) nor gender (P¼0.19) influenced usage rates. For patients, the primary use case was obtaining health (service)-related information. For GPs, interprofessional communication and retrieving information were in the foreground. There was little app-related interaction between both groups.
Conclusions: GPs and patients use smart mobile devices to serve their specific interests. However, the full potentials of mobile technologies for health purposes are not yet being taken advantage of. Doctors as well as other care providers and the patients should work together on exploring and realising the potential benefits of the technology.
Background: Health information systems (HIS) are one of the most important areas for biomedical and health informatics. In order to professionally deal with HIS well-educated informaticians are needed. Because of these reasons, in 2001 an international course has been established: The Frank – van Swieten Lectures on Strategic Information Management of Health Information Systems.
Objectives: Reporting about the Frank – van Swieten Lectures and about our students‘ feedback on this course during the last 16 years. Summarizing our lessons learned and making recommendations for such international courses on HIS.
Methods: The basic concept of the Frank – van Swieten lectures is to teach the theoretical background in local lectures, to organize practical exercises on modelling sub-information systems of the respective local HIS and finally to conduct Joint Three Days as an international meeting were the resulting models are introduced and compared.
Results: During the last 16 years, the Universities of Amsterdam, Braunschweig, Heidelberg/Heilbronn, Leipzig as well as UMIT were involved in running this course. Overall, 517 students from these universities participated. Our students‘ feedback was clearly positive.
The Joint Three Days of the Frank – van Swieten Lectures, where at the end of the course all students can meet, turned out to be an important component of this course. Based on the last 16 years, we recommend common teaching materials, agreement on equivalent clinical areas for the exercises, support of group building of international student groups, motivation of using a collaboration platform, ensuring quality management of the course, addressing different levels of knowledge of the students, and ensuring sufficient funding for joint activities.
Conclusions: Although associated with considerable additional efforts, we can clearly recommend establishing such international courses on HIS, such as the Frank – van Swieten Lectures.
Quartz-crystal microbalances (QCMs) are commercially available mass sensors which mainly consist of a quartz resonator that oscillates at a characteristic frequency, which shifts when mass changes due to surface binding of molecules. In addition to mass changes, the viscosity of gases or liquids in contact with the sensor also shifts the resonance but also influences the quality factor (Q-factor). Typical biosensor applications demand operation in liquid environments leading to viscous damping strongly lowering Q-factors. For obtaining reliable measurements in liquid environments, excellent resonator control and signal processing are essential but standard resonator circuits like the Pierce and Colpitts oscillator fail to establish stable resonances. Here we present a lowcost, compact and robust oscillator circuit comprising of state-of-the-art commercially available surface-mount technology components which stimulates the QCMs oscillation, while it also establishes a control loop regulating the applied voltage. Thereby an increased energy dissipation by strong viscous damping in liquid solutions can be compensated and oscillations are stabilized. The presented circuit is suitable to be used in compact biosensor systems using custom-made miniaturized QCMs in microfluidic environments. As a proof of concept we used this circuit in combination with a customized microfabricated QCM in a microfluidic environment to measure the concentration of C-reactive protein (CRP) in buffer (PBS) down to concentrations as low as 5 μgmL -1.
Anlässlich einer bevorstehenden Curriculumsrevision führte der Bachelorstudiengang Informationsmanagement der Hochschule Hannover im März 2016 eine Studie unter all seinen bisherigen Absolventen durch (Abschlussjahrgänge 2008 bis 2015). Bei einer Grundgesamtheit von 303 Personen antworteten 200 (66%). Die Ergebnisse enthalten ein retrospektives Feedback auf das Studium und skizzieren die Strukturreform, die daraus als Konsequenz erwächst. Zudem geben sie Aufschluss über Berufseinmündung und Berufsverlauf der Alumni und umfassen Eckdaten über ihr erstes und aktuelles Beschäftigungsverhältnis.
Der Übergang vom Studium in den Beruf gestaltet sich bei dem Gros der Befragten problemlos. Ein Drittel der Alumni schließt ein Masterstudium an. Zum Befragungszeitpunkt liegt die Beschäftigungsquote bei 96%. Davon arbeiten 64 % unbefristet. Die thematische Breite des IM-Curriculums spiegelt sich in einer Vielfalt von Branchen und Tätigkeiten wider, die die Alumni mit ihrem aktuellen Beschäftigungsverhältnis abdecken. Die Befragten äußern insgesamt eine große Zufriedenheit mit ihrer beruflichen Entwicklung, allerdings hätten sie sich im Studium mehr Orientierung und größere Wahlfreiheit bei der Fächerbelegung gewünscht. Das revidierte Curriculum wird deshalb mehr Verbindlichkeit und zugleich größere Flexibilität bei der Schwerpunktwahl vorsehen.
Auf Basis einer standardisierten schriftlichen Befragung an der Hochschule Hannover wurden Auswirkungen von subjektiv empfundenem finanziellen Druck auf die Studiensituation untersucht. Schwerpunkt waren Auswirkungen auf die gesundheitliche Verfassung von Studierenden und auf verschiedene Aspekte des Studienerfolgs. Die erhobenen Daten wurden in einem zweistufigen Verfahren analysiert. Im ersten Schritt konnten mithilfe eines konfirmatorischen Analyseverfahrens unter Kontrolle verschiedener externer Faktoren signifikante Zusammenhänge des finanziellen Drucks mit der psychischen Gesundheit, der physischen Gesundheit, dem allgemeinen Stressempfinden im Studium, der Studienzufriedenheit und der Häufigkeit ernsthafter Zweifel an einem erfolgreichen Abschluss festgestellt werden. Für nicht signifikant wurden dagegen die Einflüsse auf die Studienabbruchneigung und auf die Studiendauer befunden. Im Rahmen einer nachfolgenden, explorativen Analyse mittels universeller Strukturgleichungsmodellierung wurde ein Modellentwurf ausgearbeitet, der ein hypothetisches Konstrukt der Wirkungsbeziehungen zwischen finanziellem Druck, der gesundheitlichen Situation und dem Studienerfolg darstellt. Im Hinblick auf den Studienerfolg könnte es sein, dass nur die Studienzufriedenheit direkt durch finanziellen Druck negativ beeinflusst wird. Die Abbruchneigung und die Häufigkeit ernsthafter Zweifel über einen erfolgreichen Abschluss könnten durch finanziellen Druck möglicherweise indirekt beeinflusst werden. Ebenso kann vermutet werden, dass die Einschätzung der Studierenden hinsichtlich ihres physischen Gesundheitszustands nur indirekt von finanziellem Druck abhängig ist.
Das Erreichen eines höheren Bildungsstands gegenüber dem Bildungsstand der Eltern ist häufig mit einer Bewältigung von herkunftsbedingten Widerständen verbunden. Neben leistungsbezogenen Anforderungen an Bildungsaufsteiger sind häufig auch psychosoziale Anforderungen zu bewältigen, die durch einen Aufstieg in eine höhere soziale Schicht entstehen. Nachfolgend wird untersucht, ob Resilienz ein Einflussfaktor auf Bildungsaufstieg ist oder nicht. Es wurde eine Datenerhebung an 157 Studierenden der Hochschule Hannover durchgeführt. Zwischen den 77 Bildungsaufsteigern und den 80 Nichtbildungsaufsteigern dieser Stichprobe wurde kein signifikanter Unterschied hinsichtlich Resilienz gefunden. In einer Vorstudie wurde mit der Resilienzskala RS-29 die Resilienzskala RS-25 (Schumacher et al., 2005) weiterentwickelt und empirisch überprüft. Eine Datenerhebung der RS-29 an 416 Studierenden der Hochschule Hannover bestätigte drei vermutete Faktoren tendenziell.
The adsorption of O atoms on the Fe(1 1 0) surface has been investigated by density functional theory for increasing degrees of oxygen coverage from 0.25 to 1 monolayer, to follow the evolution of the Osingle bondFe(1 1 0) system into an FeO(1 1 1)-like monolayer. We found that the quasi-threefold site is the most stable adsorption site for all coverages, with adsorption energies of ∼2.8–4.0 eV per O atom. Oxygen adsorption results in surface geometrical changes such as interlayer relaxation and buckling, the latter of which decreases with coverage. The calculated vibrational frequencies range from 265 to 470 cm−1 for the frustrated translational modes and 480–620 cm−1 for the stretching mode, and hence are in good agreement with the experimental values reported for bulk FeO wüstite. The hybridization of the oxygen 2p and iron 3d orbitals increases with oxygen coverage, and the partial density of states for the Osingle bondFe(1 1 0) system at full coverage resembles the one reported in the literature for bulk FeO. These results at full oxygen coverage point to the incipient formation of an FeO(1 1 1)-like monolayer that would eventually lead to the bulk FeO oxide layer.
Im Rahmen der Projektphase des 6. Semesters der Studiengänge Bachelor Informationsmanagement (BIM) und Bachelor medizinisches Informationsmanagement (BMI) wurde eine Webseite für die Forschung erstellt. Um die Notwendigkeit zu ermitteln, sowie den Wünschen und Bedürfnissen der Angestellten an der Hochschule nachkommen zu können, wurde eine Bedarfsanalyse durchgeführt. Der nachfolgende Beitrag zeigt die Ergebnisse in aufbereiteter Form. Nach einer kurzen Einleitung werden die Bereiche statistische und allgemeine Fragen, Fragen zu digitalen Forschungsdaten und Netzwerken, zur Forschungswebseite und zur Pflege der Daten ausgewertet dargestellt.