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Eine durch die Digitalisierung veränderte und auf Open Science ausgerichtete Wissenschaftspraxis benötigt angepasste Infrastrukturen und Services. Daraus ergeben sich verschiedene neue oder veränderte Aktionsfelder für wissenschaftliche Bibliotheken und Infrastruktureinrichtungen. Zu nennen sind zum Beispiel die nicht-textuellen Materialien wie Forschungsdaten, AV-Medien oder Software und die Umsetzung der FAIR-Prinzipien. Hinzu kommen neue Aufgaben im Bereich der Forschungsinformationen, zum Beispiel in der Unterstützung institutioneller Forschungsinformationssysteme, die Gestaltung von Open Access, die Unterstützung kollaborativen wissenschaftlichen Arbeitens sowie die Schaffung von offenen Infrastrukturen. In diesem Artikel werden diese Felder kurz vorgestellt und sich daraus abzeichnende Anforderungen an das bibliothekarische Berufsbild skizziert.
The usage of microservices promises a lot of benefits concerning scalability and maintainability, rewriting large monoliths is however not always possible. Especially in scientific projects, pure microservice architectures are therefore not feasible in every project. We propose the utilization of microservice principles for the construction of microsimulations for urban transport. We present a prototypical architecture for the connection of MATSim and AnyLogic, two widely used simulation tools in the context of urban transport simulation. The proposed system combines the two tools into a singular tool supporting civil engineers in decision making on innovative urban transport concepts.
In diesem Kapitel steht die frühe Kindheit (ab der Geburt bis etwa zum dritten Geburtstag) im Fokus. In dieser ganz frühen Phase der Kindheit - die damit ja auch die Phase der nun erst entstehenden neuen Familie ist - sind es oft weniger die Kinder, welche außergewöhnliche Schwierigkeiten und Herausforderungen stemmen müssen und deswegen Gast in den Beratungseinrichtungen sind, sondern eher die Eltern bzw. das gesamte neue familiäre System. Diesem Umstand sollte in der Beratungssituation natürlich Rechnung getragen werden und daher stehen hier auch insbesondere die neu gewordenen Eltern und ihr Erleben der Situation im Mittelpunkt.
In microservice architectures, data is often hold redundantly to create an overall resilient system. Although the synchronization of this data proposes a significant challenge, not much research has been done on this topic yet. This paper shows four general approaches for assuring consistency among services and demonstrates how to identify the best solution for a given architecture. For this, a microservice architecture, which implements the functionality of a mainframe-based legacy system from the insurance industry, serves as an example.
Background
Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) causes significant morbidity and mortality worldwide. Estimation of incidence, prevalence and disease burden through routine insurance data is challenging because of under-diagnosis and under-treatment, particularly for early stage disease in health care systems where outpatient International Classification of Diseases (ICD) diagnoses are not collected. This poses the question of which criteria are commonly applied to identify COPD patients in claims datasets in the absence of ICD diagnoses, and which information can be used as a substitute. The aim of this systematic review is to summarize previously reported methodological approaches for the identification of COPD patients through routine data and to compile potential criteria for the identification of COPD patients if ICD codes are not available.
Methods
A systematic literature review was performed in Medline via PubMed and Google Scholar from January 2000 through October 2018, followed by a manual review of the included studies by at least two independent raters. Study characteristics and all identifying criteria used in the studies were systematically extracted from the publications, categorized, and compiled in evidence tables.
Results
In total, the systematic search yielded 151 publications. After title and abstract screening, 38 publications were included into the systematic assessment. In these studies, the most frequently used (22/38) criteria set to identify COPD patients included ICD codes, hospitalization, and ambulatory visits. Only four out of 38 studies used methods other than ICD coding. In a significant proportion of studies, the age range of the target population (33/38) and hospitalization (30/38) were provided. Ambulatory data were included in 24, physician claims in 22, and pharmaceutical data in 18 studies. Only five studies used spirometry, two used surgery and one used oxygen therapy.
Conclusions
A variety of different criteria is used for the identification of COPD from routine data. The most promising criteria set in data environments where ambulatory diagnosis codes are lacking is the consideration of additional illness-related information with special attention to pharmacotherapy data. Further health services research should focus on the application of more systematic internal and/or external validation approaches.
The NOA project collects and stores images from open access publications and makes them findable and reusable. During the project a focus group workshop was held to determine whether the development is addressing researchers’ needs. This took place before the second half of the project so that the results could be considered for further development since addressing users’ needs is a big part of the project. The focus was to find out what content and functionality they expect from image repositories.
In a first step, participants were asked to fill out a survey about their images use. Secondly, they tested different use cases on the live system. The first finding is that users have a need for finding scholarly images but it is not a routine task and they often do not know any image repositories. This is another reason for repositories to become more open and reach users by integrating with other content providers. The second finding is that users paid attention to image licenses but struggled to find and interpret them while also being unsure how to cite images. In general, there is a high demand for reusing scholarly images but the existing infrastructure has room to improve.
Background:
Huntington’s disease (HD) is a rare, genetic, neurodegenerative and ultimately fatal disease with no cure or progression-delaying treatment currently available. HD is characterized by a triad of cognitive, behavioural and motor symptoms. Evidence on epidemiology and management of HD is limited, especially for Germany. This study aims to estimate the incidence and prevalence of HD and analyze the current routine care based on German claims data.
Methods:
The source of data was a sample of the Institute for Applied Health Research Berlin (InGef) Research Database, comprising data of approximately four million insured persons from approximately 70 German statutory health insurances. The study was conducted in a retrospective cross-sectional design using 2015 and 2016 as a two-year observation period. At least two outpatient or inpatient ICD-10 codes for HD (ICD-10: G10) during the study period were required for case identification. Patients were considered incident if no HD diagnoses in the 4 years prior to the year of case identification were documented. Information on outpatient drug dispensations, medical aids and remedies were considered to describe the current treatment situation of HD patients.
Results:
A 2-year incidence of 1.8 per 100,000 persons (95%-Confidence interval (CI): 1.4–2.4) and a 2-year period prevalence of 9.3 per 100,000 persons (95%-CI: 8.3–10.4) was observed. The prevalence of HD increased with advancing age, peaking at 60–69 years (16.8 per 100,000 persons; 95%-CI: 13.4–21.0) and decreasing afterwards.
The most frequently observed comorbidities and disease-associated symptoms in HD patients were depression (42.9%), dementia (37.7%), urinary incontinence (32.5%), extrapyramidal and movement disorders (30.5%), dysphagia (28.6%) and disorders of the lipoprotein metabolism (28.2%).
The most common medications in HD patients were antipsychotics (66.9%), followed by antidepressants (45.1%). Anticonvulsants (16.6%), opioids (14.6%) and hypnotics (9.7%) were observed less frequently.
Physical therapy was the most often used medical aid in HD patients (46.4%). Nursing services and speech therapy were used by 27.9 and 22.7% of HD patients, respectively, whereas use of psychotherapy was rare (3.2%).
Conclusions:
Based on a representative sample, this study provides new insights into the epidemiology and routine care of HD patients in Germany, and thus, may serve as a starting point for further research.
The Logical Observation Identifiers, Names and Codes (LOINC) is a common terminology used for standardizing laboratory terms. Within the consortium of the HiGHmed project, LOINC is one of the central terminologies used for health data sharing across all university sites. Therefore, linking the LOINC codes to the site-specific tests and measures is one crucial step to reach this goal. In this work we report our ongoing efforts in implementing LOINC to our laboratory information system and research infrastructure, as well as our challenges and the lessons learned. 407 local terms could be mapped to 376 LOINC codes of which 209 are already available to routine laboratory data. In our experience, mapping of local terms to LOINC is a widely manual and time consuming process for reasons of language and expert knowledge of local laboratory procedures.
Der Autobewerter Graja, der in der Lehre zum Bewerten studentischer Java-Programme verwendet wird, stellt ein komplexes Softwaresystem dar. Aufgrund einer kaum vorhandenen Testabdeckung durch Modul- und Integrationstests, ist die Gewährleistung der fehlerfreien Funktionalität in Hinsicht auf die Weiterentwicklung nicht garantiert. Da sich Graja auf das ProFormA-Aufgabenformat stützt, stellt sich die Frage, inwiefern sich die im ProFormA-Aufgabenformat vorausgesetzten Musterlösungen, für einen automatisierten Regressionstestmechanismus eignen.
Das Ziel dieser Forschung ist es ein Konzept, für einen solchen Regressionstestmechanismus zu erstellen und mithilfe einer Referenzimplementierung als Graja-Erweiterung in die Praxis umzusetzen. Der daraus entstandene Mechanismus operiert durch Verhaltensaufzeichnung und Verhaltensabgleich und konvertiert so das in Graja beobachtete Bewertungsverhalten einer Musterlösung in einen Testfall. In der Testphase findet anschließend ein Abgleich des Soll-Verhaltens eines Testfalls und des beobachteten Ist-Verhaltens einer Musterlösung statt. Die Differenzen dieses Abgleichs sind als potenzielle Regressionen zu behandeln, da diese eine semantische Änderung des Bewertungsergebnisses darstellen.
Um diesen Verhaltensabgleich robust und mit möglichst wenigen Fehlalarme zu realisieren, wurden die in Graja verwendeten Datenmodelle auf Eignung bezüglich einer Verhaltensaufzeichnung untersucht. Außerdem fand eine Datenaufzeichnung mit einer Teilmenge der Musterlösungen statt. Nachfolgend wurde eine Analyse dieser Rohdaten, mit dem Ziel potenzielles Rauschen innerhalb der Aufzeichnungen zu detektieren, durchgeführt. So konnte letztendlich eine Strategie für eine Rauschunterdrückung innerhalb der Verhaltensaufzeichnung entwickelt werden.
Abschließend wurde ein Datenmodell entwickelt, das erlaubt, die durch den Verhaltensabgleich detektierten Regressionen verständlich und lokalisierbar darzustellen. Der durch diese Arbeit entstandene automatisierte Regressionstestmechanismus stellt somit eine Grundlage für die Gewährleistung der korrekten Bewertungsfunktionalität innerhalb des Graja-Entwicklungsprozesses dar. Durch das Detektieren von Regressionen mithilfe der Musterlösungen, lassen sich nun Änderungen an Graja gewissenhaft in eine Produktionsumgebung übernehmen.
Die Nutzung von Messenger-Diensten hat die Nutzung von sozialen Medien übertroffen. Diese Mediennutzung bringt veränderte Erwartungen an Unternehmen mit sich. Unternehmen begegnen den Erwartungen ihrer Kund*innen in der Online-Kundenkommunikation mit dem Einsatz textbasierter Dialogsysteme. Im Facebook-Messenger wurden 2018 bereits über 300.000 Chatbots angeboten. Das Problem ist, dass Studien seit mehreren Jahren aufzeigen, dass diese Kommunikationstechnologie sich bei den Kund*innen noch nicht durchgesetzt hat und häufig noch skeptisch betrachtet wird. Für Unternehmen ist es daher notwendig zu verstehen, welche Kriterien erfüllt sein müssen, um die Akzeptanzbildung der Kund*innen gegenüber textbasierten Dialogsystemen positiv zu beeinflussen.
Das Ziel dieser Arbeit ist es zu betrachten, inwiefern die Eigenschaften textbasierter Dialogsysteme die Akzeptanzkriterien der Kund*innen erfüllen können. Dazu wird die folgende Forschungsfrage gestellt: Wie akzeptieren Kunden den Einsatz textbasierter Dialogsysteme in der Online-Kundenkommunikation von Unternehmen?
Um die Forschungsfrage zu beantworten, wird eine Literaturanalyse durchgeführt. Die Literatur wird mit Studienergebnissen verglichen, um Übereinstimmungen und Abweichungen herauszuarbeiten.
Eine Akzeptanzanalyse hat ergeben, dass Kund*innen textbasierte Dialogsysteme vor allem akzeptieren, wenn sie darin einen Nutzen erkennen. Jedoch beeinflussen neben nutzenorientierten Faktoren auch emotionale Faktoren die Akzeptanz.
Auf dieser Grundlage ist es empfehlenswert, positive und negative Einflussfaktoren des Akzeptanzprozesses zu identifizieren und die Gestaltung textbasierter Dialogsysteme an die Kund*innen anzupassen, bevor diese eingesetzt werden.