Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 51 of 1312
Back to Result List

Framework Informationskompetenz : Ein gemeinsamer Standard für die Qualifikation in den bibliotheks- und informationswissenschaftlichen Studiengängen in Deutschland

  • Der Beitrag stellt Ergebnisse der Fachgruppe Informationskompetenz der KIBA vor, in der alle Lehrenden im Bereich der Vermittlung von Medien- und Informationskompetenz an bibliotheks- und informationswissenschaftlichen Studiengängen in Deutschland zusammenarbeiten. Ausgangspunkt ist das „Framework Informationskompetenz“, ein Anforderungsrahmen, der gemeinsame Standards in der Qualifikation von Studierenden der Bibliotheks- und Informationswissenschaft für das Aufgabenfeld der Förderung von Informationskompetenz sichern soll. Es wird aufgezeigt, wie die in diesem Rahmenmodell formulierten Qualifikationsstandards in den verschiedenen Studiengängen umgesetzt werden und wo es bedarfsbezogene Ausprägung und Gewichtung in den Qualifikationszielen gibt.
  • This article presents the results of the KIBA’s Expert Goup on Information Literacy, in which all lecturers in the field of teaching media and information literacy at Library and Information Science degree programmes in Germany work together. It takes as its starting point the “Framework Information Literacy”, a framework of requirements intended to ensure common standards in the qualification of students of Library and Information Science for the task field of promoting information literacy. It shows how the qualification standards expressed in this framework are implemented in the various study programmes and where the qualification goals need to be adapted or weighted differently.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Inka TappenbeckORCiDGND, Antje MichelORCiDGND, Anke WittichORCiDGND, Naoka WerrGND, Maria GädeORCiDGND, Ulrike SpreeORCiDGND, Christine GläserORCiDGND, Joachim GriesbaumORCiDGND, Thomas MandlORCiDGND, Kerstin Keller-LoiblGND, Richard StangGND
URN:urn:nbn:de:bsz:960-opus4-22651
DOI:https://doi.org/10.25968/opus-2265
DOI original:https://doi.org/10.5282/o-bib/5794
ISSN:2363-9814
Parent Title (German):O-Bib. Das offene Bibliotheksjournal
Document Type:Article
Language:German
Year of Completion:2022
Publishing Institution:Hochschule Hannover
Release Date:2022/05/19
Tag:Bibliotheks- und Informationswissenschaft; Framework; LIS-Studium
GND Keyword:Informationskompetenz; Bibliothekswissenschaft; Informations- und Dokumentationswissenschaft; Berufliche Qualifikation; Anforderungsprofil
Volume:9
Issue:1
Page Number:18
Link to catalogue:181517188X
Institutes:Fakultät III - Medien, Information und Design
DDC classes:020 Bibliotheks- und Informationswissenschaft
Licence (German):License LogoCreative Commons - CC BY - Namensnennung 4.0 International