Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

Fit für die Vermittlung von Informationskompetenz?

  • Der Beitrag stellt zunächst die Ergebnisse einer Auswertung von Stellenanzeigen aus der Mailingliste InetBib vor, die zeigt, dass die Nachfrage nach Absolventinnen und Absolventen bibliothekarischer Studiengänge mit einer Qualifikation für den Aufgabenbereich der Vermittlung von Informationskompetenz seit dem Jahr 2000 signifikant gestiegen ist. Ergänzend hierzu präsentieren die Autorinnen die Ergebnisse einer Befragung unter Vertreterinnen und Vertretern der bibliothekarischen Berufspraxis zu im Bereich der Vermittlung von Informationskompetenz geforderten Kompetenzen und deren Gewichtung innerhalb der verschiedenen Qualifikationsstufen.
  • First, the article presents the results of an analysis of job advertisements published in the mailing list InetBib, which shows that the demand for graduates of library science courses with a qualification for the task of teaching information literacy has increased significantly since 2000. In addition, the authors present results from a survey among library professionals on competencies required in the field of teaching information literacy and on how these competencies are weighed within the different qualification levels.

Download full text files

Export metadata

  • Export Bibtex
  • Export RIS

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Inka Tappenbeck, Anke Wittich, Maria Gäde
URN:urn:nbn:de:bsz:960-opus4-10694
DOI:http://dx.doi.org/10.5282/o-bib/2017H1S32-47
Parent Title (German):o-bib : das offene Bibliotheksjournal
Document Type:Article
Language:German
Release Date:2017/04/10
Tag:Befragung; Informationskompetenz; Qualifikation; Teaching Librarian
Volume:2017
Issue:Bd. 4, H. 1
First Page:32
Last Page:47
Institutes:Fakultät III - Medien, Information und Design
Dewey Decimal Classification:020 Bibliotheks- und Informationswissenschaft
Licence (German):License Logo Creative Commons - Namensnennung 4.0