@article{WagnerRiegerManseretal.2020, author = {Wagner, Anke and Rieger, Monika A. and Manser, Tanja and Sturm, Heidrun and Hardt, Juliane and Martus, Peter and Lessing, Constanze and Hammer, Antje}, title = {Correction to: Healthcare professionals' perspectives on working conditions, leadership, and safety climate: a crosssectional study}, series = {BMC Health Services Research}, volume = {20}, journal = {BMC Health Services Research}, issn = {1472-6963}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:960-opus4-17071}, year = {2020}, abstract = {Correction to: https://doi.org/10.1186/s12913-018-3862-7 In the original publication of this article, the authors missed that reverse coding was necessary for the item "Do you work separate from your colleagues?" before calculating the scale 'social relations'. So they corrected the analysis accordingly. The results with the revised scale show that there are no longer any significant differences between nurses and physicians with regard to this scale.}, subject = {Arbeitsbedingungen}, language = {en} } @article{WagnerRiegerManseretal.2019, author = {Wagner, Anke and Rieger, Monika A. and Manser, Tanja and Sturm, Heidrun and Hardt, Juliane and Martus, Peter and Lessing, Constanze and Hammer, Antje}, title = {Healthcare professionals' perspectives on working conditions, leadership, and safety climate: a cross-sectional study}, series = {BMC Health Services Research}, volume = {19}, journal = {BMC Health Services Research}, issn = {1472-6963}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:960-opus4-17068}, year = {2019}, abstract = {Background: Promoting patient and occupational safety are two key challenges for hospitals. When aiming to improve these two outcomes synergistically, psychosocial working conditions, leadership by hospital management and supervisors, and perceptions of patient and occupational safety climate have to be considered. Recent studies have shown that these key topics are interrelated and form a critical foundation for promoting patient and occupational safety in hospitals. So far, these topics have mainly been studied independently from each other. The present study investigated hospital staffs' perceptions of four different topics: (1) psychosocial working conditions, (2) leadership, (3) patient safety climate, and (4) occupational safety climate. We present results from a survey in two German university hospitals aiming to detect differences between nurses and physicians. Methods: We performed a cross-sectional study using a standardized paper-based questionnaire. The survey was conducted with nurses and physicians to assess the four topics. The instruments mainly consisted of scales of the German version of the COPSOQ (Copenhagen Psychosocial Questionnaire), one scale of the Copenhagen Burnout Inventory (CBI), scales to assess leadership and transformational leadership, scales to assess patient safety climate using the Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSPSC), and analogous items to assess occupational safety climate. Results: A total of 995 completed questionnaires out of 2512 distributed questionnaires were returned anonymously. The overall response rate was 39.6\%. The sample consisted of 381 physicians and 567 nurses. We found various differences with regard to the four topics. In most of the COPSOQ and the HSPSC-scales, physicians rated psychosocial working conditions and patient safety climate more positively than nurses. With regard to occupational safety, nurses indicated higher occupational risks than physicians. Conclusions: The WorkSafeMed study combined the assessment of the four topics psychosocial working conditions, leadership, patient safety climate, and occupational safety climate in hospitals. Looking at the four topics provides an overview of where improvements in hospitals may be needed for nurses and physicians. Based on these results, improvements in working conditions, patient safety climate, and occupational safety climate are required for health care professionals in German university hospitals - especially for nurses.}, subject = {Arbeitsbedingungen}, language = {en} } @book{GrosseVogels2007, author = {Grosse, Thomas and Vogels, Raimund}, title = {Interaktives Musizieren : Beitr{\"a}ge zu einem deutschen Modellprojekt an Krankenh{\"a}usern und Pflegeeinrichtungen}, isbn = {978-3-932011-71-9}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:960-opus-3445}, year = {2007}, abstract = {Musikalische Darbietungen sind in Krankenh{\"a}usern und Pflegeeinrichtungen nichts Ungew{\"o}hnliches. Doch werden die vielf{\"a}ltigen psychosozialen M{\"o}glichkeiten, die das Medium Musik bietet, außerhalb therapeutischer Settings kaum zu einer intensiven zwischenmenschlichen Kommunikation genutzt. Diese Publikation soll einen Einblick in ein bundesweites Modellprojekt erm{\"o}glichen, das unter der Bezeichnung „Interaktives Musizieren" in Hannover durchgef{\"u}hrt worden ist. Interaktives Musizieren bezeichnet eine unmittelbar gelebte musikalische Praxis, in der die Interaktionsmusizierenden, die Patientinnen und Patienten oder Bewohnerinnen und Bewohner sowie alle weiteren Anwesenden aufeinander bezogen sind. Die Interaktionsmusizierenden bereichern klangarme Umgebungen und schaffen Raum f{\"u}r zwischenmenschliche Begegnungen, die sie als einen außergew{\"o}hnlichen Moment gestalten. Damit bringen speziell ausgebildete Musikerinnen und Musiker neue {\"a}sthetisch-atmosph{\"a}rische Impulse in Krankenh{\"a}user und Pflegeeinrichtungen und verbessern die dortige Klang- und Lebenswelt. Das hier vorgestellte Modellprojekt „Interaktives Musizieren" bietet eine Grundlage f{\"u}r verschiedene Einsatzformen von Musik in Feldern des Gesundheitswesens und der Sozialen Arbeit.}, subject = {Interaktionsp{\"a}dagogik}, language = {de} } @techreport{FreiwaldMagdeburgFihlon2010, type = {Working Paper}, author = {Freiwald, Gert and Magdeburg, J{\"o}rn and Fihlon, Frank}, title = {Internetbasierte Krankenhaussuche : Informationsbedarfe der Patienten, Qualit{\"a}tsindikatoren der Krankenhausbehandlung und Anforderungen an Suchmaschinen}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:960-opus-3136}, year = {2010}, abstract = {Die vorliegende Arbeit ist entstanden im Rahmen eines von Michael Simon betreuten studentischen Projektes im Studiengang Diplom-Pflegemanagement. Ziel des gemeinsamen Projektes war eine Bestandsaufnahme und Evaluation internetbasierter Krankenhaussuchmaschinen. Das Projekt bestand aus drei Teilprojekten, startete im Wintersemester 2006/2007 und schloss im Fr{\"u}hjahr 2008 mit einem gemeinsamen Projektbericht ab. Die jetzt vorgelegte Ver{\"o}ffentlichung ist eine {\"u}berarbeitete Fassung des Projektberichts, aktualisiert auf den Stand von Mitte 2009. Enth{\"a}lt: "Der Bedarf von Patienten an Informationen {\"u}ber die Qualit{\"a}t der Krankenhausbehandlung" von Gert Freiwald, "Qualit{\"a}tsdimensionen und Qualit{\"a}tsindikatoren der Krankenhausbehandlung" von J{\"o}rn Magdeburg und "Anforderungen an und Qualit{\"a}tskriterien f{\"u}r Krankenhaus-Suchmaschinen" von Frank Fihlon}, subject = {Krankenhaus}, language = {de} } @techreport{Bienert2003, type = {Working Paper}, author = {Bienert, Michael Leonhard}, title = {Krankenhausmarketing in der Praxis - Ergebnisse einer empirischen Befragung}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:960-opus-3392}, year = {2003}, abstract = {Bericht des Studienprojekts "Krankenhausmarketing" am Fachbereich Wirtschaft der Fachhochschule Hannover, im Schwerpunkt Handel- und Dienstleistungen. Projektzielsetzungen waren eine Ist-Analyse der Marketing-Aktivit{\"a}ten von Krankenh{\"a}usern und das Feedback an alle Befragungsteilnehmer, als Anregung f{\"u}r die Verbesserung der Marketingarbeit im eigenen Hause.}, subject = {Krankenhaus}, language = {de} } @book{Buchholz1987, author = {Buchholz, G{\"u}nter}, title = {Krankenhauspolitik : Historische Entwicklung und strukturelle Probleme}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:960-opus-680}, year = {1987}, abstract = {INHALT: 1. Krankenhauspolitik als verteilungs- und ordnungspolit{\"i}scher Konflikt 1.1 Die Regelung der Krankenhausfinanzierung bis zum KHG von 1972 und ihr Resultat: die qualitative Leistungsl{\"u}cke und die finanzielle Krise der Krankenh{\"a}user 1.2 Verteilungskonflikte als Ursache der dysfunktionalen Krankenhausfinanzierung 1.3 Die Krankenhausfinanzierung als ordnungspolitisches Problem 2. Krankenhauspolitik im Rahmen sozialpartnerschaftlicher Reform-polltik 2.1 Bestandsaufnahme, Kritik und Reformziele 2.2 Probleme der Reformpolitik 2.3 Verteilungs- und ordnungspolitische Aspekte der Reform der Krankenhausfinanzierung 3. Krankenhauspolitik im Zeichen der "{\"o}konomisierung" der Staatst{\"a}tigkeit 3.1 {\"O}konomische Krise, die Finanzkrise des Staates und die {\"O}konomisierung der Staatst{\"a}tigkeit 3.2 {\"O}konomisierung im Gesundheitswesen 3.3 Das Krankenhaus im Zentrum restriktiver Interventionen 4. Politische Bedingungen der Resistenz des Gesundheitswesens gegen Ver{\"a}nderungen seiner Grundstrukturen 5. Bibliographie}, subject = {Krankenhaus}, language = {de} } @article{LimayeFortwengelShankarPitanietal.2020, author = {Limaye, Dnyanesh and Fortwengel, Gerhard and Shankar Pitani, Ravi and Sathe, Sushama and Chivate, Sanika and Jagadale, Prabhas and Saeed, Farah and Alam, Syed Mahboob and Rodilla, Vicent and Mounib, Chaimae and Santiesteban Jr., Edel}, title = {Perception of university students about doctors and quality of health care provision at clinics: a multi-national study in India, Pakistan, Spain and United States of America}, series = {International Journal of Research in Medical Sciences}, volume = {8}, journal = {International Journal of Research in Medical Sciences}, number = {1}, issn = {2320-6012}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:960-opus4-16778}, pages = {1 -- 9}, year = {2020}, abstract = {Background: Patient satisfaction is considered as an indicator of the healthcare quality. Information on patient satisfaction based on medical expertise of the physician, interpersonal skills, physician-patient interaction time, perception and needs of the patient allow policymakers to identify areas for improvement. Primary care services and healthcare structure differ between the countries. The present study was done to determine and analyze the determinants associated with patient satisfaction in India, Pakistan, Spain and USA. Methods: This descriptive study was performed in January to August 2019 among students from Mumbai University, India, Dow University of Health Sciences, Karachi, Pakistan, University CEU Cardenal Herrera, Valencia, Spain, Texas State University, Texas, USA. On the basis of the eligibility criterion (those who gave a written informed consent and were registered students of respective university) 890 (India: 369, Pakistan: 128, Spain: 195, USA: 99) students were selected for the present study. Results: India had almost similar male (49\%) to female (51\%) ratio of participants. For other 3 countries (PK, ES, US), female participant percentage was nearly 20\% or even more as compared to male participants. Overall participant's satisfaction score about medial expertise of the doctor were highest in India (71\%) and were lowest in Spain (43\%). Overall satisfaction score about time spent with doctor were highest for India (64\%) and were lowest for Spain (41\%). Overall satisfaction score about communication with doctor were highest for US (60\%) and were lowest for PK (53\%). Overall satisfaction score for medical care given by the doctor was lowest in PK (43\%) and was highest in US (64\%). Overall satisfaction about doctor, highest number of US (83\%) and lowest number of PK (32\%) participants were satisfied about medical interaction with doctors. Conclusions: These multi-country findings can provide information for health policy making in India, Pakistan, Spain and USA. Although the average satisfaction per country, except Pakistan is more than 60\%, the results suggest that there is ample room for improvement.}, subject = {Zufriedenheit}, language = {en} } @techreport{Simon2014, type = {Working Paper}, author = {Simon, Michael}, title = {Personalbesetzungsstandards f{\"u}r den Pflegedienst der Krankenh{\"a}user: Zum Stand der Diskussion und m{\"o}glichen Ans{\"a}tzen f{\"u}r eine staatliche Regulierung}, doi = {10.25968/opus-953}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:960-opus4-9532}, year = {2014}, abstract = {Das vorliegende Papier soll zur Unterst{\"u}tzung der Diskussion um Personalmindeststandards im Pflegebereich dienen. Dazu wird zun{\"a}chst ein R{\"u}ckblick auf die Vorgeschichte und Hintergr{\"u}nde des Stellenabbaus sowie die Auswirkungen des Pflege-F{\"o}rderprogramms und dessen {\"U}berf{\"u}hrung in das DRG-System gegeben. Da die Frage einer staatlichen Regulierung der Personalbesetzung im Pflegedienst der Krankenh{\"a}user sehr eng mit der Verteilung der Gesetzgebungskompetenzen zwischen Bund und L{\"a}ndern verbunden ist, werden im darauf folgenden Kapitel M{\"o}glichkeiten und Grenzen einer Regulierung durch Landesrecht oder Bundesrecht vorgestellt und diskutiert. Daran schließt sich ein {\"U}berblick {\"u}ber die wichtigsten bisher vorgelegten {\"U}berlegungen und Vorschl{\"a}ge f{\"u}r eine staatliche Regulierung der Personalbesetzung an. Im darauf folgenden Kapitel werden die bisherigen Vorschl{\"a}ge einer kritischen Analyse unterzogen, dabei wird insbesondere auf die Frage der Eignung des DRG-­Systems als Ansatzpunkt f{\"u}r eine Regulierung der Personalbesetzung eingegangen. Daran anschließend werden zwei Regulierungsans{\"a}tze, die m{\"o}glicherweise besser geeignet w{\"a}ren, um verbindlich einzuhaltende Personalbesetzungsstandards nicht nur vorzugeben, sondern auch durchzusetzen: Eine Regulierung auf Landesebene im Rahmen der Krankenhausplanung und eine Regulierung auf Bundesebene, die den OPS nutzt, um die Einhaltung vorgegebener Personalbesetzungsstandards zur Bedingung f{\"u}r die Kodierung und somit auch Abrechnung von Leistungen macht. Das letzte Kapitel ist der Frage der Finanzierung verbindlich eizuhaltender Personalbesetzungsstandards gewidmet.}, language = {de} }